Annons:
Etikettskötsel-vård
Läst 1141 ggr
Elin-Li
2013-02-07 18:44

Kloklippning

Hur gör du när du klipper klorna på din hund?

Själv använder jag en elektrisk klofil och trivs superbra med det. Mina hundar somnar nästan i knät när vi filar klorna på dem.

Har du några bra tips när det gäller kloklippning på hundar?

// Elin-li, 

Annons:
Shibicaras
2013-02-28 21:40
#1

Det är ganska lätt att klippa klorna om Ni lägger en tub med baconost på bordet och låter hunden slicka på den medans Ni klipper. När Ni klippt färdigt sätt på korken på tuben och lägg den i kylskåpet till nästa gång.

[randi]1
2013-04-21 09:09
#2

Jag klipper klorna med en klotång. Nu har jag än så länge endast haft stora hundar, men de har alltid hoppat upp i sängen eller soffan, när de ser klotången, och lägger sig på sidan, sedan somnar de under "behandlingen".

Jag har alltid från det valpen kommit hem klippt klorna ungefär en gång i veckan till och börja med, för att efter hand förlänga tiden. I dag klipper jag klorna en gång i månaden.

När jag ett tag hade två hundar, blev det nästan en kamp om vem som skulle klippas först 😃.

eweeliina
2013-05-21 18:15
#3

Jag har klippt klorna på min ryssvalp en gång än så länge (han är 13 veckor gammal) och det tog två dagar.. Passade på när han var trött och hann med ett par klor varje gång innan han blev tokig. För tokig blir han! Han VÄGRAR låta mig klippa, drar undan tassarna och försöker bitas! Inte så himla lätt att "tvinga" honom heller, vill ju inte råka klippa fel när han rycker till.. Nån som har nåt tips på hur jag ska vänja honom?

[randi]1
2013-05-21 19:07
#4

#3 vänj honom vid att du håller hans tass. Men du skall inte låta honom lyckas dra till dig tassen. Det kan låta brutalt, men på det här sättet lär sig valpen, att det är ingen ide, för matte vinner. När han ligger still, ge honom lugnt och stilla en godis, men tänk på att inte va alldeles för glad när du berömmer, för detta skall vara en sak, som skall bli självklar. Bry dig inte om att klipp tassarna, utan vänj hon bara vid att du håller tassen. Sedan lägger du klotångan brevid dig, och så efter några gånger, tar du och klipper en klo till att börja med. Beröm mm. Och snart kommer du att kunna klippa klorna på din lilla valp.

eweeliina
2013-05-23 10:22
#5

#4 Övar ibland att låta honom ligga på rygg i mitt knä och samtidigt hålla på med tassarna. Men får kanske försöka lite till och vara ännu mer bestämd än jag varit innan ;)

[randi]1
2013-05-23 13:59
#6

#5 ja, han känner på sig om du inte är bestämd😃. Jag har alltid gjort, så med mina valpar, och alla hundarna, har sedan hoppat upp och lagt sig i soffa eller säng, för att få sina klor klippta. De ligger och sover under klippningens gång😂.

Annons:
eweeliina
2013-05-23 16:31
#7

Bestämd har jag varit, men efter en kvart av slingrande och bitande har jag liksom tröttnat ;)

[randi]1
2013-05-23 23:18
#8

#7 Det är det han vet, att du kommer att ge dig. Jag ger dig bara tipset, att vara konsekvent, och att inte låta honom ta kommandot, utan det är du som bestämmer, när det är färdigt. Så håll ut. Gör det i små övningsetapper, med några minuter åt gången. När han ligger still, beröm, ge godis, och släpp. Sedan ökar du upp, men han får absolut inte vinna. Du måste verkligen stålsätta dig.

[Forest]
2013-05-29 00:27
#9

Tycker det är lättast att klippa klorna på trimbordet( funkar även på köksbord) då hunden är stående tar tassen bakåt o klipp klipp nästa tass klipp klipp osv Så har jag gjort med båda mina, då många valpar och hundar kan känna obehag av ligga på rygg.

[randi]1
2013-05-29 09:09
#10

#9 mina hundar har alltid legat på sidan, och jag själv sitter på golvet😃. Detta gör att jag kan se klorna bättre.

[Forest]
2013-05-29 09:59
#11

10 Så gjorde jag med våran äldre hund, men har en hund som verkligen ska streta först innan man får klippa är det enklare att hålla och lugna henne innan jag klipper på bordet. Vad jag tror är att många klipper klorna när det är en kamp, det slutar med att kloklippningen är en fajt och skit trist för både ägare och hunden.

[randi]1
2013-05-29 14:27
#12

#11 just därför, skall man väna valpen, vid att man håller i tassen, pillar på klorna mm. Jag har nog haft tur, men jag har haft en hel del hundar, men inte råkat ut, för något större. De har fått vänja sig sakta men säkert, och kloklippningen sker, när hunden ligger stilla. Och det har gått väldigt bra. Sedan är det väl kanske bra att tillägga, att man inte skall börja klippa klorna, om man själv är stressad, eller uppjagad.

[Forest]
2013-05-29 19:15
#13

12 helt rätt man ska inte heller vara osäker o rädd för att klippa klorna på hunden, då menar jag att man inte ska vara så rädd för att klippa i pulpan. Tar man det soft och tar lite åt gången så klipper man inte fel :) Jag har alltid något gottis som de får efter jag har klippt klorna.

Annons:
[randi]1
2013-05-29 23:08
#14

#13 min schäfer vet att han får morot (som är det bästa han vet), när han är färdig😃.

Upp till toppen
Annons: