Annons:
Etikettatt-köpa-valp
Läst 2696 ggr
Elin-Li
2013-02-07 18:41

Valpköpartankar?

Funderar du på att köpa en russkiy toy?

Några saker du bör fundera på:

  • Har jag fått bra kontakt med min uppfödare?
  • Har jag tid för min hund?
  • Har jag råd med min hund?
  • Har jag valt rätt ras?

Dessa fyra frågeställningar kommer att hjälpa dig mycket när du köper hund.

// Elin-li, 

Annons:
Cawolina
2013-07-05 21:48
#1

Hur mycket tror du en rt kostar i månaden ungefär? Alltså mat m.m Förstår att de kostar ca 15-20 000 först men vill räkna på hur mycket det blir efter köpet. Är det svårt att träna spår/agility med dem? Kan man gå en kurs eller kan man läsa sig till hur man gör? Vill ha något att göra på helgerna med vovven då det inte kommer bli jättemycket motion på vardagar när jag jobbar Hur länge bör man vara hemma med valpen i början? Jag ska ta med den till jobbet sedan också (jobbar på en skönhetssalong där vi också har en toy pudel)

Elin-Li
2013-07-06 11:38
#2

Vad valpen kostar efter själva köpet är svårt att räkna ut. Det är nästan bättre att du går till en djuraffär, tar med papper och penna och skriver ner allt du vill/behöver ha och vad det kostar. Vad är det för foder du kommer att ge din hund? Jag kan säkert räkna ut vad det kommer att kosta per dag;)

Jag tränar både agility, spår och rallylydnad med mina ryssar. De älskar att vara med och träna. Och de är väldigt lättlärda:) Träningstips kan du dels få hör på sajten eller på närmsta brukshundsklubb och säkerligen av din uppfödare;) (beroende på uppfödare, de finns de som är mer och mindre intresserade av träning/tävling)  Kurser på brukshundklubben är ett hett tips.

Min personliga åsikt är att man inte bör lämna en valp hemma mer än korta stunder första tide. Sedan utökar man det och så gör man 10 minuter till 15 minuter o.s.v

En vuxen hund (min personliga åsikt) Bör inte vara ensam mer än fyra timmar;) Det är absokut en fördel att kunna ha med hunden på jobbet.

// Elin-li, 

SuperLimm
2013-07-10 12:42
#3

#1 Räkna med att du inte kommer kunna lämna hunden ensam fören den är 1 år. Så blir du inte besviken. Har man tur kan man lämna den nån timme eller två när den är runt 7 månader men det är inget man bör räkna med. Enligt lagen får man inte lämna en valp ensam alls de första månaderna. sen kan man börja lämna några minuter efter den blivit 4 månader (har jag för mig om att det var).

Mvh Linn

Cawolina
2013-07-10 22:03
#4

Jag kommer inte att lämna hunden själv, men kommer att träna den att vara själv korta stunder ändå. Som sagt ska jag ha med den till jobbet. Det jag menade var hur länge man ska vara hemma med valpen innan jag tar med den till jobbet… Jag är egenföretagare och har möjlighet att gå ut med den ca 1 gång i timman.. Jag kommer köpa hills eller toyal canins foder tror jag. Men ska göra som du sa och gå och titta vad det kostar. Det svåra för mig är ju att räkna ut då jag inte ver hur mycket de äter. Sedan får man ju räkna med koppel, matskålar, sängar, leksaker m.m

Elin-Li
2013-07-10 22:04
#5

Allt sådant kan variera mycket beroende på hur dyra saker du köper;)

// Elin-li, 

SuperLimm
2013-07-11 11:11
#6

#4 Ja men då så! :) Jag skulle vara hemma en månad ungefär, sen beror det ju lite på valpen. Är den osäker och rädd så skulle jag få den trygg hemma ordentligt och försöka förbättra självförtroendet hos den innan jag tog den med till jobbet. Men om valpen är självsäker och framåt skulle jag nog kunna ta med den när den blivit 12 veckor och är färdigvaccinerad. Du kommer nog kunna känna av lite själv hur valpen är och reagerar på nya saker :)

Små saker som man behöver kan man köpa lite i taget. matskål tex måste man inte ha direkt, valpen kan äta maten på golvet eller i en talrik/skål tex. Säng/bädd kan man ta nån gammal filt så länge och lägga i en kartong, får man hem en liten marodör som sliter sönder sängen är det inte så kul om man köpt en ny fin bädd åt den :) leksaker kan man tillverka mycket själv. :) 

Man kan ju annars köpa lite saker innan man får hem valpen, börja tidigt liksom. 

Royal canin är bland det dyraste fodret på marknaden och det är inte så bra (tycker jag), det kostar mycket med tanke på hur mycket "skit" (spannmål osv) det innehåller. Men till en början tycker jag du bör ge samma foder som uppfödaren, sen kan man byta foder till något som passar en själv bättre efter några månader. Tänk bara på att göra en långsam övergång så du inte byter tvärt och valpens mage kraschar. 

Det mesta min hund kostar (cocker spaniel) är dagiset, 2500 i månaden. Men den kostnaden slipper ju du om du tar med hunden till jobbet. Sen är det försäkring och mat. Oftast brukar man räkna med att det kostar runt 500 i månaden att ha hund. Men en rt är ju mindre i storlek så det äter inte lika mycket. Vad försäkringen kan kosta har jag inte en aning om.

Mvh Linn

Annons:
Upp till toppen
Annons: